Sport w ciąży - jakich ćwiczeń unikać?

Utrzymywanie regularnych ćwiczeń w ciąży może pomóc Ci zachować zdrowie i poczuć się lepiej. Może również poprawić twoją postawę i zmniejszyć niektóre typowe dolegliwości, takie jak bóle pleców i zmęczenie. Istnieją dowody na to, że może także zapobiegać cukrzycy ciążowej (cukrzycy, która rozwija się w czasie ciąży), łagodzić stres i zwiększać wytrzymałość potrzebną do porodu.

Jeśli byłaś aktywna fizycznie przed ciążą, powinnaś być w stanie kontynuować swoją aktywność z niezbędnymi modyfikacjami. Możesz ćwiczyć na swoim poprzednim poziomie, o ile czujesz się komfortowo i masz zgodę lekarza. Jakie ćwiczenia w ciąży nie są wskazane? Na jakie aspekty wpływa aktywność fizyczna w ciąży?

Jakich ćwiczeń unikać w ciąży?

1. Sporty, takie jak piłka nożna, piłka nożna, koszykówka i siatkówka

Zawsze wskazane jest, aby jako kobieta w ciąży nie angażować się w sport, który wiąże się ze zbyt dużą aktywnością fizyczną. Sporty kontaktowe, które można obstawiać, a fortuna kod promocyjny gwarantuje najlepsze bonusy na start dla nowych graczy, są jednymi z ćwiczeń fizycznych, których należy unikać we wczesnej ciąży, ponieważ wyczerpują organizm i powodują zmęczenie.

2. Joga w upalne dni

Kobietom w ciąży zaleca się unikanie uprawiania jogi i innych ćwiczeń w gorące dni, ponieważ temperatura w pomieszczeniu może łatwo przekroczyć 30 stopni. Tak wysokie temperatury wywołują hipertermię, która prowadzi do nieprawidłowości i przedwczesnego porodu.

3. Treningi  o wysokiej intensywności

Treningi o wysokiej intensywności obejmują skakanie na skakance, przysiady, mostki biodrowe, zgięcia brzucha na piłkach gimnastycznych, plank, pompki, podnoszenie dużych ciężarów lub pudeł itp. Mogą one być niebezpieczne w czasie ciąży, ponieważ mogą prowadzić do problemów z porodem i poronień. Trening o wysokiej intensywności to ćwiczenie, którego nie należy wykonywać w czasie ciąży, ponieważ może utrzymywać podwyższone tętno przez długi czas, co jest niebezpieczne w czasie ciąży.

4. Trampolina

Odradza się kobietom w ciąży korzystanie z trampoliny, ponieważ istnieje ryzyko przewrócenia. Skakanie na trampolinie znajduje się na szczycie listy aktywności fizycznych w ciąży, których należy unikać we wczesnym etapie, ponieważ może to prowadzić do urazów kostek, nadgarstków, a nawet macicy, prowadząc do problemów z porodem dziecka.

5. Wykonywanie ćwiczeń z dużym obciążeniem

Kobiety w ciąży nie powinny podnosić ciężarów, ponieważ obciąża to ich więzadła i stawy.

6. Bieganie, jazda na rowerze lub jogging

Bieganie na długich dystansach, jazda na rowerze i jogging to ćwiczenia, których należy unikać w pierwszym trymestrze ciąży, ponieważ mogą prowadzić do nadmiernego wysiłku i podwyższonej temperatury ciała. Są to ruchy, których nie powinno się wykonywać w czasie ciąży, ponieważ możliwe jest odwodnienie i nadwyrężenie mięśni.

7. Ćwiczenia cross-fit

CrossFit obejmuje podskakiwanie, podnoszenie dużych ciężarów, ćwiczenia o wysokiej intensywności i gimnastykę, których nie zaleca się w ciąży. Crossfit to ćwiczenie, którego nie należy wykonywać w czasie ciąży, ponieważ może prowadzić do poważnych obrażeń.

8. Wchodzenie po schodach

Kobietom w ciąży odradza się wchodzenie po schodach, ponieważ istnieje ryzyko potknięcia, przewrócenia i nadmiernego wysiłku. Wchodzenie po schodach to ćwiczenia, których należy unikać w czasie ciąży, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze ciąży, ponieważ mogą wywierać nacisk na plecy, zwiększać obrzęk stóp i powodować uczucie zadyszki.

9. Ćwiczenia powodujące ucisk w jamie brzusznej

Kobieta w ciąży nie powinna wykonywać żadnych ćwiczeń, które wywierają nacisk na jej brzuch, na przykład przysiadów. Ćwiczenia te są bardzo bolesne i prowadzą do osłabienia mięśni i rozwoju rozwarcia brzucha. Ćwiczenia powodujące uraz brzucha to ruchy, których nie należy wykonywać w czasie ciąży, ponieważ mogą one prowadzić do stanu zwanego rozstępem mięśnia prostego brzucha.

10. Trening na dużych wysokościach

Na obszarach o niskim poziomie tlenu płód ludzki rozwija się nieprawidłowo, co dodatkowo obciąża zaopatrzenie płodu w tlen. Trening na dużych wysokościach powyżej 2500 metrów to ćwiczenie, którego nie należy wykonywać w czasie ciąży, ponieważ zwiększa się ryzyko przedwczesnego porodu.

11. Ćwiczenia w leżeniu na plecach

Kobietom w ciąży zaleca się unikanie ćwiczeń w pozycji leżącej, ponieważ prowadzi to do ucisku macicy, co prowadzi do niedociśnienia u matki i ograniczenia ukrwienia płodu. Leżenie płasko na plecach to ćwiczenia, których należy unikać we wczesnym etapie ciąży, ponieważ może to prowadzić do zawrotów głowy i duszności.

12. Ćwiczenia w leżeniu na brzuchu

Za wszelką cenę należy unikać wszelkich ćwiczeń, które powodują leżenie na brzuchu. Są to ruchy, których nie należy wykonywać w czasie ciąży, ponieważ wywierają nacisk, co może zaszkodzić dziecku.

13. Długie stanie w miejscu

Nie zaleca się długotrwałego stania w bezruchu, ponieważ w kończynach dolnych gromadzi się zbyt dużo krwi, co może powodować utratę przytomności. Stanie w miejscu jest ćwiczeniem, którego nie należy wykonywać w czasie ciąży, ponieważ obciąża stawy.

14. Nurkowanie

Nurkowanie to ostatnia czynność, o której można pomyśleć w czasie ciąży. Jest to ćwiczenie, którego nie należy wykonywać w czasie ciąży, ponieważ wywiera duży nacisk, który prowadzi do wad wrodzonych i choroby dekompresyjnej u płodu.

Znaki ostrzegawcze podczas ćwiczeń w czasie ciąży

Jeśli podczas lub po aktywności fizycznej wystąpi którykolwiek z poniższych objawów, natychmiast przerwij ćwiczenia i skonsultuj się z lekarzem:

• ból głowy
  • zawroty głowy lub uczucie omdlenia
  • palpitacje serca
  • ból w klatce piersiowej
  • obrzęk twarzy, dłoni lub stóp
  • ból lub obrzęk łydki
  • krwawienie z pochwy
  • skurcze
  • silny ból pleców lub miednicy
  • skurcze w dolnej części brzucha